neděle 29. března 2015

15× fotograficky: "4.Digitál nebo film? Co vlastníte a používáte? Co se vám líbí víc?"

V dnešní době je určitě praktičtější a levnější focení digitálem. Navíc, ukažte mi někoho, kdo fotí JEN na film. Pochybuju, že někdo takový existuje, ale pokud ano, všechna čest. Já sama jsem s finofilmem začínala (články ZDE a ZDE) a jsem za to moc ráda. Jelikož jsem nemohla zběsile mačkat spoušť a za hodinu nafotit 100 fotek (teď jsem toho schopná), musela jsem se nad každou fotkou zamyslet, dopředu si ji v hlavě rozvrhnout a až potom fotit, a to mi do budoucna hodně pomohlo.


Pak jsem ale přešla na digitál, který, co si budeme povídat, má mnoho výhod. Fotek si uděláte kolik chcete, následně vyberete ty nejlepší, ty můžete upravit dle libosti (článek o upravování fotek příští týden) a následně bez zbytečného scanování sdílet a rozesílat na internetu. A co víc, fotka z digitálu a hlavně ze zrcadlovky je kvalitou někde úplně jinde, než ta kinofilmová.
Jedna věc mě ale přesto na focení digitálem mrzí-hodně lidí má svoje fotky právě jen v počíteči nebo na internetu, ale ani je nenapadne si pár fotek vytisknout, nebo si dokonce založit fotoalbum. Jasně, na Facebbooku vám můžou lidi fotku "olikovat" nebo sdílet, ale když je máte vtištěné, můžete je ukázat třeba babičce, která s počítačem neumí. A nebo komukoliv jinému, bez zbytečného zapínání počítače a zírání do monitoru, nehledě na to, že ne vždy je počítač po ruce.  Navíc všechno, co máte na internetu nebo v počítači, tam nemusí být věčně. Počítač se může rozbít, účet na webu smazat nebo deaktivovat. Za pár vteřin máte po fotkách. Na ty vytištěné fotky se jednou budou moc kouknout i vaši potomci :) Kdo vám zaručí, že internet tu bude navěky? (Teď to zní trochu apokalypticky, já vím :D). A ještě jedna věc, proč si fotky nechat (pokud možno profesionálně) vytisknout - vytištěné prostě vypadají líp než na monitoru. 


  
I když v tomhle článku vyzdvihuji hlavě digitál, jsem zastáncem toho, že fotky focené na kinofilm mají své kouzlo a každý, koho focení zajímá, by si měl aspoň jednou focení na kinofilm vyzkoušet. Je to úplně o něčem jiném, než klasický digitál.
Focení na kinofilm není úplně levná záležitost, ale když víte, kde hledat, pár korun vám to ušetří. Jen pro představu-kinofilmový foťák seženete v bazaru klidně za deset korun, film do foťáku stojí okolo 70 korun, ale dají se sehnat i prošlé za dvacku, které leckdy fotí úplně stejně. No a konečné vyvolání je tak dvě koruny za fotku. Podtrženo sečteno, jedna várka fotek s foťákem k tomu vás vyjde kolem stovky. 



Co se týče mě, nedávno jsem zase začala na kinofilm fotit, i když jen tak příležitostně, pro zábavu. Jen mám trochu strach, co z foťáku nakonec vyleze (jestli vůbec něco), jelikož jsem měla trochu problém zandat film a do teď to ve foťáku podivně chrastí, i když se foťák tváří, že fotky dělá. No, nechám se překvapit :)



Žádné komentáře:

Okomentovat